Har du problem med ditt Sonos-system? Fungerar allt inte riktigt som det ska? I denna guide går vi igenom vanliga problem och hur du löser dem.
Det finns många olika sätt att ställa in din Sonos-högtalare till en ny router. Följande steg fungerar oavsett om du kopplar din Sonos till internet för första gången, byter router eller om du ändrat nätverksinställningarna och vill ansluta högtalaren igen.
I och med att Sonos ansluts via ditt internet hemma kan några problem uppstå med anslutningen. Ett första steg i att lösa problem med anslutning är att se till att den enhet du vill strömma musik från är ansluten till samma nätverk som högtalaren. Det är även viktigt att dina högtalare är inom rätt räckvidd från routern så att anslutningen är optimal. Dessutom kan du testa ifall andra enheter lyckas ansluta till nätverket, för att utesluta om problemet ligger hos högtalaren eller nätverket.
Ett annat sätt är att använda sig av Sonos Boost, en signalförstärkare för dina Sonos-högtalare. Med andra ord förstärker den och skapar ett “eget” WiFi-nätverk som bara används av dina Sonos-högtalare. Det gör att du eliminerar andra störningar som kan uppkomma från andra enheter. Läs mer om Sonos Boost här.
Först och främst måste du ta reda på var avbrotten uppstår; från musiktjänsten, musikbiblioteket, linjeingång eller när du tittar på TV.
Om avbrotten uppstår från musiktjänsten kan det vara bra att kolla ifall några avbrott rapporterats. Du kan sedan testa ifall du kan spela upp musik från musiktjänsten på en annan enhet. Din internetanslutning kan också påverka.
Om avbrotten uppstår från musikbiblioteket ska du först se till att enheterna som innehåller spåren har strömmen på och är ansluten till ditt WiFi-nätverk. Flytta enheten närmare routern och se om det löser problemet. Du kan även byta den trådlösa kanal som ditt Sonos-system använder.
Om avbrotten uppstår från linjeingången kan du testa att byta den trådlösa kanalen som dina högtalare använder för att minimera risken för överbelastning. Du kan även ändra ljudkomprimeringsinställningarna. Detta gör du såhär:
iOS eller Android: Inställningar > System > Ljudkomprimering.
PC: Hantera > Inställningar > Avancerat.
Mac: Sonos > Inställningar > Avancerat.
Om du använder Sonos när du tittar på videos kan det hända att ljud och video inte är synkroniserat. Detta kan bero på att vissa videor är krävande för din TV att bearbeta. För att minska effekten av fördröjning kan du använda ‘Ljudförsening’, en funktion som finns i Sonos-appen. Du drar reglaget för att minska ljudförseningen.
Om du upplever problem med din Sonos-spelare kan det vara värt att testa en omstart av systemet. Oroa dig inte, all din data sparas vid en omstart. Så här startar du om Sonos:
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa nya blogginlägg, nyheter eller tips.