Proffsig eller gratis e-post? 5 anledningar att välja en proffsig variant

May 25, 2021
En man som sitter vid sin dator i sitt hem.

E-post är den kommunikationstjänsten på internet idag som praktiskt taget alla använder, enligt rapporten Svenskarna och Internet. Nästan alla internetanvändare, 97 procent, använder e-post för att t ex kommunicera med vänner, kollegor, kunder eller leverantörer och nära 70 procent gör det dagligen. Det visar hur viktigt det är för dig som företagare att ha en fungerande e-postadress väl synlig för dina kunder på din hemsida, webbutik, sociala medier och även tryckmaterial såsom visitkort och broschyrer.

Och inte minst; att ha en e-postadress som upplevs professionell. Här nedan listar vi fem fördelar med att ha en proffsig, domänbaserad e-postadress framför en gratisvariant.

5 fördelar med en proffsig e-postadress

1. Ditt företags trovärdighet ökar

Mail från en domänbaserad e-postadress har större chans att få svar än ett mail som kommer från en Hotmail- eller Gmail-adress.

Se till exempel skillnaden mellan dittföretagsnamn@gmail.com och info@dittföretagsnamn.se. Den domänbaserade e-postadressen får ditt företag att se seriöst och trovärdigt ut vilket ökar chansen för att nuvarande och blivande kunder väljer att (och vågar) göra affärer med dig. Gratisvarianten kan snarare få företaget att framstå som oseriöst, tillfälligt eller till och med bluffaktigt vilket kan göra att kunden inte ens öppnar mailet.

2. Dina kunder känner sig trygga

Proffsiga e-postadresser för olika avdelningar på ditt företag (t ex support@dittföretagsnamn.se eller ekonomi@dittföretagsnamn.se) gör det lättare för kunder att känna igen ditt företag när du kontaktar dem via e-post om olika typer av ärenden. Det får kunden att snabbt känna sig trygg med att öppna, läsa och svara på mailet.

3. Ditt företag marknadsförs varje gång du skickar ett mail

Använder du en domänbaserad e-postadress som innehåller ditt företagsnamn (t ex info@dittföretagsnamn.se) exponeras ditt företagsnamn i varje mail du skickar.

Låter du dessutom ditt domännamn överensstämma med ditt företagsnamn exponeras även adressen till din hemsida i varje mail. Det stärker ditt varumärke då mottagaren gång på gång påminns om dig och efter bara några mail från dig finns det en mycket stor chans att kunden har dig i åtanke när det är dags för nästa köp.

4. Ditt arbete effektiviseras

Skapar du e-postadresser till dina kollegor och för olika avdelningar (t ex anna@dittföretagsnamn.se och ekonomi@dittföretagsnamn.se) kan du enkelt få rätt mail att hamna i rätt inkorg på en gång utan att behöva sortera och/eller vidarebefordra mailen. Det kan effektivisera ditt arbete och får dessutom ditt företag att uppfattas som större.

5. Risken att dina mail klassas som spam minskar

Många kunder bestämmer varje mails öde bara genom att läsa avsändaradressen. Använder du då en oseriös e-postadress är risken större att mottagaren markerar ditt mail som skräppost eller att mottagarens internetleverantör flaggar din e-postadress som spam. Då kan många av dina framtida mail fastna i mottagarens spamfilter och aldrig nå fram till mottagarens inkorg.

Blogginlägget är skrivet av Loopia som är Sveriges största webbhotell och domänregistrar. Hos Loopia hittar du allt du behöver för att snabbt och enkelt komma igång med din egen hemsida och e-post. 


Taggar

Dela inlägget

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa nya blogginlägg, nyheter eller tips.

Tack!
Något gick snett. Testa igen!