Vanliga frågor

Allmänt

Hur fungerar TechBuddy?

Att be om hjälp ska inte vara svårt. Därför har vi gjort det så enkelt som möjligt att boka och använda TechBuddy. Boka ditt besök online eller på telefon. Beskriv ditt problem och välj datum och tid du önskar hjälp. En tekniker kommer höra av sig till dig för att stämma av. Samma tekniker hjälper dig sedan med ditt problem, på plats eller remotely. Du betalar med faktura när uppdraget är utfört. Det kan inte bli enklare!

Vad kan ni hjälpa mig med?

I stort sett kan vi hjälpa dig med allt som har med teknik att göra. Det enda vi inte hjälper till med är att laga hårdvara och  svårare kabeldragningar. Dock kan vi självklart hjälpa dig säkerställa att det till exempel är hårdvaran som strular, vilket kan vara svårt att avgöra själv. Vi hänvisar självklart var du ska vända dig med det vi inte kan hjälpa dig med.

Hur mycket kostar det?

Ett hembesök kostar 599:-/h efter RUT-avdrag. Väljer du att inte använda dig av RUT-avdraget kostar det 1198:-/h. Minsta debitering för ett hembesök är en timme, därefter betalar du 124.75:- per påbörjad kvart efter RUT. Notera att det även tillkommer en fakturaavgift på 29kr som administrationskostnad.

Vilka dagar och tider kan ni hjälpa mig?

Våra Buddies kan hjälpa dig alla dagar i veckan mellan 8-21. Du, tillsammans med din Buddy, väljer exakt tid och datum för ditt besök efter din bokning.

Hur bokar jag en TechBuddy?

Du kan boka en TechBuddy online (se videon ovan) eller genom att ringa oss på 010 17 77 307.

Är TechBuddy tillgängligt var jag bor?

TechBuddy kan hjälpa dig i de flesta städer i Sverige. Kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig att kontrollera.

Hur bokar jag om min tid?

Om din valda tid eller datum inte längre passar är du välkommen att kontakta vår kundservice så bokar vi om uppdraget. Notera att du debiteras om av- eller ombokningen sker inom 24h.

Hur fungerar RUT-avdrag?

I och med att TechBuddys support i hemmet faller under hushållsnära tjänster (IT-tjänster utförda i hemmet) gäller RUT-avdrag på våra tjänster. Vad innebär det? Vi har samlat de vanligaste frågorna angående RUT-avdrag på en separat sida, du hittar den här.

Kan ni hjälpa mitt företag?

Självklart! Kika på våra olika paket och lösningar här.

COVID-19

Med anledning av covid-19 har vi på TechBuddy skapat försiktighetsåtgärder för våra kunders och teknikers hälsa. Vi önskar därför informera er om de riktlinjer vi upprättat som våra tekniker kan, om kund önskar, följa:

  • Inte ta någon i hand eller berör någon.
  • Hålla ett säkerhetsavstånd på minst två meter
  • Använda mask under besöken
  • Använda handsprit regelbundet, innan och under besöket
  • Torka av ytor som vi rört vid.

Om du önskar att teknikern ska följa ovan riktlinjer, kan du berätta det för hen i samtalet innan hembesöket. Har du symptom så är det viktigt att du berättar det för oss så att vi antigen kan boka om besöket eller hjälpa dig på distans. Din TechBuddy kan komma att fråga dig inför besöket om hur du mår för att försäkra sig om att allt känns bra inför besöket. Känner du dig orolig eller osäker så hör av dig till oss så hjälper vi till.

Om du har några fråga eller fundering, tveka inte att ringa oss på telefonnummer 010 17 77 307, eller skicka ett mail till support@techbuddy.se.

(senast uppdaterad 5/10-2022)

Ditt uppdrag

Vad händer om TechBuddyn inte kan lösa problemet?

Vi presenterar alltid en lösning på problemet, däremot så är det inte säkert att det blir på exakt det sätt du tänkt dig. Det kan handla om att något litet behöver köpas till eller att datorn helt enkelt är för gammal. Om vi inte lyckas lösa problemet du upplever på plats ser vi alltid till att du ska veta hur du ska ta dig vidare med din trasiga produkt. Vill du att vi sköter även den kontakten gör vi det.

Hur lång tid tar det innan jag får hjälp?

Vi bokar upp en Buddy åt dig inom 48 timmar, vanligtvis inom en timme. I mindre tätorter långt från större städer bokar vi en Buddy åt dig inom 72-168 timmar. Den TechBuddy som tar på sig just ditt uppdrag kommer att ringa upp dig och ni bestämmer tillsammans en tid som passar för besöket, så du behöver aldrig sitta hemma och vänta på att någon ska dyka upp.

Varför spelar ni in uppdragen?

Uppdragen spelas in av flera olika syften. Framförallt är det i ett kvalitets- och säkerhetssyfte. Tack vare en ljudinspelning kan vi alltid gå tillbaka och lyssna på besöken för att se vad vi kan göra bättre till framtida uppdrag. Det ger ett bra sätt för våra TechBuddies att utvecklas. Inspelningen är också en del av vår tjänst gentemot dig som kund. Du får nämligen tillgång till inspelningen efter ett avslutat uppdrag i TechBuddy-appen. Det gör att du själv kan gå tillbaka och lyssna på instruktionerna en gång till om du glömmer bort dem.

Behöver jag vara med Buddyn under hela uppdraget?

Så länge Buddyn inte är i behov av din hjälp (t.ex. Skriva in lösenord) behöver du inte vara med under hela uppdraget. Däremot rekommenderar vi att du är med Buddyn under uppdraget för att förstå vad problemet var och hur du kan lösa det i framtiden.

Hur betalar jag?

När besöket är utfört kommer vi skicka en faktura till dig via brev. Om du vill ha din faktura till din e-mail, kontakta oss på support@techbuddy.se så ser vi till att den hamnar rätt.

Kostar mitt uppdrag extra på kvällar och helger?

Nej, priset är detsamma oavsett vilken tid på dygnet du får hjälp.

Buddies

Vilka är TechBuddies hos er?

Alla våra TechBuddies älskar teknik lika mycket som vi gör. Många av dem har fungerat som TechBuddies till sina nära och kära innan de anslöt sig till oss. Därför faller sig hela den här grejen väldigt naturligt för dem. TechBuddy bygger på delningsekonomi vilket innebär att alla som jobbar hos oss är egenanställda. Det gör att de själva väljer när, var och hur mycket de ska jobba. Vi har även kontrollerat alla våra TechBuddies med ett utdrag ur polisens belastningsregister och testat deras kunskapsnivå för att säkerställa att de håller den höga kvalitet vi kräver.

Är era TechBuddies försäkrade på uppdragen?

Alla våra TechBuddies är självklart försäkrade när de är ute på uppdrag. De omfattas av olycksfallsförsäkring, grupplivsförsäkring och ansvarsförsäkring på alla sina uppdrag. Däremot gäller försäkringarna inte hantverk, vilket är varför vi inte kan låta våra Buddies utföra uppdrag som dessa.

Hur gör jag för att bli en TechBuddy?

För att bli en TechBuddy skickar du in din ansökan här, där du berättar kort om dig själv. Därefter får du ett kunskapstest mailat till dig för att vi ska få ett hum om din tekniska kompetens. Får du ett bra resultat på kunskapstestet kommer vi att kalla dig till en personlig intervju!

Övriga frågor

Erbjuder ni bedrägeriskydd?

Ja! Alla våra kunder får, i samarbete med mySafety, Bedrägeriskydd Start kostnadsfritt i 12 månader. Det innebär att du får bevakning av din e-postadress dygnet runt och personlig assistans när du behöver spärra mobilabonnemang ID-handlingar, kontokort eller personnummer. Läs mer om Bedrägeriskydd Start här.

Jag har betalat men fått en påminnelsefaktura, varför det?

Det kan vara så att du har råkat skriva fel OCR, och då kan systemet inte koppla inbetalning till rätt person. Skicka in en kvittering till support@techbuddy.se så löser vi det!

Jag är missnöjd med mitt besök, var kan jag nå er?

Vad tråkigt att du haft en dålig upplevelse med oss, det är absolut inget vi önskar och något vi självklart vill kolla vidare på. Vänligen fyll i detta formulär så återkommer vi till dig snarast.

Hur kan mitt företag samarbeta med TechBuddy?

Vi är alltid intresserade av nya partnerskapsmöjligheter. Läs mer här!