Dator och skrivare

Kundbetyg, 4.8 stjärnor av 5.
av våra kunder på Google.
från 599 kr/h*

Vi hjälper dig med problem gällande datorer och kringutrustning, på plats i ditt hem. Boka hjälp idag få support med din dator på plats i hemmet.

*Med RUT 599 kr/h. Utan RUT: 1198 kr/h.
100% Nöjd-kund-garanti!
230,000+ nöjda kunder
Få hjälp nu, betala senare

Fördelen med TechBuddy

Behöver ni IT-support snabbt och på distans? Vi erbjuder digital hjälp direkt. För mer komplexa problem, som med Smarta hemmet, Dator, TV och media, kommer våra tekniker direkt till er arbetsplats. Vi är oberoende av IT-leverantör och våra experter hanterar alla typer av IT-utmaningar. Snabb, flexibel och pålitlig IT-support, anpassad efter era behov!

*I vissa mindre tätorter långt ifrån större städer är inställelsetiden till bokad Buddy 72h-168h.

Bokad Buddy inom 2-48h*
Experter inom teknik
4.8 av 5 i kundbetyg

Hur fungerar TechBuddy?

Vi har gjort det så enkelt som möjligt för dig att boka en TechBuddy.

Familj som bokar en TechBuddy

1. Boka besöket

Boka ditt besök online. Välj vad du behöver hjälp med samt när och var. Du kan också boka genom att ringa oss på 010-17 77 307.

En tekniker på en moped

2. Tekniker påväg

En TechBuddy kommer att ringa upp dig för att stämma av kring problem och plats.

Besöket utförs

3. Hjälpen är här!

TechBuddyn är på plats hos dig på utsatt tid, redo att hjälpa till. Du betalar med faktura efter besöket.

230,000+

nöjda kunder.

4.87 av 5

i kundbetyg.

1237+

tekniker i hela Sverige.

Vi älskar teknik, och vi kan få dig att älska det också.

Våra teknikexperter, "Buddies", hjälper dig komma igång med och felsöka tekniken i ditt hem. Allt för att teknik ska bli tillgängligt och roligt för alla.

Boka en Buddy
Teknikhjälp på videosamtal

Få hjälp med din dator på distans

Vi erbjuder även support på distans via videosamtal. Perfekt för mindre problem och när du behöver snabba råd från en tekniker. Pris från 299 kr/halvtimme.

Pris från 299 kr/halvtimme
Grön checkmark ikon
Hjälp inom 24 timmar
Grön checkmark ikon
Boka distanssupport

Vanliga frågor

Har du frågor? Vi har svar. Om du inte hittar det du letar efter är du varmt välkommen att kontakta oss.

Boka TechBuddy

Vilka dagar och tider kan ni hjälpa mig?

Våra Buddies kan hjälpa dig alla dagar i veckan mellan 8-21. Du, tillsammans med din Buddy, väljer exakt tid och datum för ditt besök efter din bokning. Vår kundtjänst har öppet 10-17 på vardagar (helgstängt).

Hur bokar jag en TechBuddy?

Du kan boka en TechBuddy på två olika sätt: På vår hemsida eller över telefon (010-17 77 307).

Hur lång tid tar det innan jag får hjälp?

Vi har som servicelöfte och ambition att hjälpa alla våra kunder inom 48h. Vill du istället boka in ett besök längre fram i tiden går detta självklart också. Den TechBuddy som tar på sig just ditt uppdrag kommer att ringa upp dig och ni bestämmer tillsammans en tid som passar för besöket, så du behöver aldrig sitta hemma och vänta på att någon ska dyka upp.

Läs mer om datorer

Vi ger support på datorer från alla varumärken

Teknisk support från TechBuddy är oberoende - det betyder att vi hjälper dig med alla dina tekniska prylar, oavsett varumärke och tillverkare. Det gäller självklart datorer, och våra tekniker har erfarenhet av de allra flesta datortillverkare. Bland annat: Apple (Macbook Air, Macbook Pro, iMac, Mac Pro, Mac Mini), Lenovo, Samsung, HP, Dell, ASUS, Acer.

Installera en dator

Att installera en dator kan se olika ut beroende på tillverkare och modell. Processen att installera en stationär dator är väldigt olik från installation av en laptop till exempel. Något som däremot är gemensamt för de flesta datorer är att koppla upp datorn till nätverket och ladda ner den programvara man kommer använda, exempelvis en viss webbläsare, produktivitetsprogram eller kommunikationsappar.

Hur får jag min dator att bli snabbare?

Många har säkert varit bekanta med att ens dator är blixtsnabb när man precis har köpt den och sedan gradvis blivit långsammare med åren tills man tappar tålamodet när internet ska ladda. Då finns det några olika sätt att gå tillväga för att lösa just detta.

Den generella lösningen på detta problem är att avinstallera onödiga program som du  inte använder dig av. Program brukar vara ganska stora och tar upp mycket minne från datorn. Det kan leda till att datorn blir seg och inte fungerar som det ska.

Andra lösningen är att stänga ner alla program som du inte använder dig av. Ofta brukar man ha alla sina program igång i bakgrunden. Genom att avsluta alla dessa kommer de inte ta upp resurser i datorn och datorn kan koncentrera sig på just det du vill utföra.

Tredje lösningen är att fabriksåterställa hela datorn. Det gör att datorn kommer återgå till det läge som den var när du köpte datorn och då också rensa ut gamla program och filer som bara är onödigt. Viktigt att komma ihåg om du ska göra detta är att allt som du har på datorn kommer försvinna. Alltså behöver du göra en backup på de program och filer du vill spara. Det kan du göra via molntjänster eller fysiska hårddiskar.

Anledningen till att man vill stänga ner program eller avinstallera program är för att öka datorns prestanda då program tar plats i arbetsminnet. De ska ta plats men arbetsminnet har en gräns på hur mycket som kan vara aktivt samtidigt. Överstiger man den gränsen måste arbetsminnet få hjälp av hårddisken, vilket gör att datorn blir långsammare.

Dålig batteritid på datorn

Den generella lösningen för att förlänga batteritiden är att sätta igång energisparläget på datorn och sänka ljusstyrkan något. Anledningen till det är att datorn klarar sig med minimal prestanda för att t.ex arbeta i Word eller lyssna på musik. Skärmen tar väldigt mycket batteri vid full ljusstyrka och därför kan det vara en bra idé att sänka den något för att förlänga batteritiden.

Datorn stänger av sig

Att datorn stänger av sig helt plötsligt kan vara väldigt allvarliga fel. Samma sak om du har en dator som inte startar. Om detta händer är det högst rekommenderad att du sparar alla dina viktiga filer på ett USB minne och skickar sedan tillbaka datorn till din återförsäljare om din försäkring eller garanti fortfarande gäller. Det är svårt att säga generellt vad det beror på. Det bästa är att lämna in den eller boka en TechBuddy för att få professionell rådgivning kring vad det kan vara som orsakar problemet.

Köpa en ny dator

Funderar du på att köpa en ny dator? Syftet med att köpa en ny dator kan vara att man vill uppgradera sig. Man kanske vill ha mer lagring, bättre prestanda eller portabilitet. Det finns alltid en dator för dig. Dock finns det otroligt många olika typer av datorer i olika prisklasser. För att vara säker på att du får en dator till ett rimligt pris utifrån vad du efterfrågar är det viktigt att du vet vad just du kräver av din nya dator. Känns det som en djungel är du alltid välkommen att vända dig till oss på TechBuddy.

Vanliga problem med datorer

Ute hos kunder hjälper våra tekniker ofta till med problem relaterat till koppling mellan skrivare och dator. Det kan vara allt från att installera en ny skrivare och koppla den till datorn till att koppla skrivare till nätverket. Många kunder vill ha hjälp med installation av en ny dator, och behöver hjälp att komma igång med e-postkonto, bankID, programvara och antivirus. Om du behöver hjälp att installera antivirus hjälper vi gärna till med det. Läs mer om säkerhet och backup här.