Många enheter i hemmet är beroende av en internetuppkoppling.
Få hjälp med ditt nätverk idag, på plats i ditt hem.
Våra tekniker har stor erfarenhet av nätverk, WiFi och routrar. De vanligaste problem vi löser hemma hos kunder relaterat till WiFi- och nätverk är:
När du skaffat ett nytt bredband och/eller ny router hjälper vi dig konfigurera den och placera den på optimal plats i ditt hem.
Upplever du problem med ditt nätverk? Fungerar inte ditt WiFi? Vi felsöker nätverket och löser problemet.
Vi tittar på din nuvarande set up, gör en behovsanalys och kommer med förslag på förbättringsmöjligheter.
Upplever du att din WiFi-signal är dålig, och inte når alla rum i ditt hem? Vi ser till att din router är optimalt placerat i ditt hem.
Få bra uppkoppling i hela huset - vi installerar mesh-nätverk, repeaters och andra produkter som förlänger räckvidd och signalstyrka på ditt WiFi.
Vill du kunna använda ditt WiFi ute i trädgården? Eller har du något annat önskemål eller problem kopplat WiFi och nätverk? Vi hjälper dig.
Behöver ni IT-support snabbt och på distans? Vi erbjuder digital hjälp direkt. För mer komplexa problem, som med Smarta hemmet, Dator, TV och media, kommer våra tekniker direkt till er arbetsplats. Vi är oberoende av IT-leverantör och våra experter hanterar alla typer av IT-utmaningar. Snabb, flexibel och pålitlig IT-support, anpassad efter era behov!
*I vissa mindre tätorter långt ifrån större städer är inställelsetiden till bokad Buddy 72h-168h.
nöjda kunder.
i kundbetyg.
tekniker i hela Sverige.
Vi har gjort det så enkelt som möjligt för dig att boka en TechBuddy.
Boka ditt besök online. Välj vad du behöver hjälp med samt när och var. Du kan också boka genom att ringa oss på 010-17 77 307.
En TechBuddy kommer att ringa upp dig för att stämma av kring problem och plats.
TechBuddyn är på plats hos dig på utsatt tid, redo att hjälpa till. Du betalar med faktura efter besöket.
Våra teknikexperter, "Buddies", hjälper dig komma igång med och felsöka tekniken i ditt hem. Allt för att teknik ska bli tillgängligt och roligt för alla.
För att värna om din och våra Buddies hälsa kan vi komma att bära mask och hålla avstånd under hembesök.
Vi erbjuder även support på distans via videosamtal. Perfekt för mindre problem och när du behöver snabba råd från en tekniker.
Har du frågor? Vi har svar. Om du inte hittar det du letar efter är du varmt välkommen att kontakta oss.
Vi har som servicelöfte och ambition att hjälpa alla våra kunder inom 48h. Vill du istället boka in ett besök längre fram i tiden går detta självklart också. Den TechBuddy som tar på sig just ditt uppdrag kommer att ringa upp dig och ni bestämmer tillsammans en tid som passar för besöket, så du behöver aldrig sitta hemma och vänta på att någon ska dyka upp.
Våra Buddies kan hjälpa dig alla dagar i veckan mellan 8-21. Du, tillsammans med din Buddy, väljer exakt tid och datum för ditt besök efter din bokning. Vår kundtjänst har öppet 10-17 på vardagar (helgstängt).
Du kan boka en TechBuddy på två olika sätt: På vår hemsida eller över telefon (010-17 77 307). Vår kundtjänst har öppet vardagar 9-18 (lunchstängt 13-14).
TechBuddy ger support på alla routrar och nätverk från olika leverantörer. Våra tekniker har lång bakgrund och känner till de allra flesta. Bland annat ger vi support på D-Link, TP-link, Netgear, ASUS, Ubiquiti, Linksys, Tele2, Telia, A3 och Bahnhof.
Vid köp av ny utrustning för att förbättra WiFi i ditt hem bör du kolla med tillverkaren vad de lovar för täckningsgrad i förhållande till bostadsytan. Du bör även ta i beaktande om en WiFi-signal behöver ta sig igenom flertal väggar och våningsplan. Beroende på materialet i väggarna kan det räcka med endast en vägg för att kraftigt reducera WiFi-signalen utanför det rum där routern står.
En datornätverk består av ett modem, en router och ett antal olika enheter. Kommunikationen dem kallas för ett nätverk. Det finns olika typer av nätverk, de viktigaste är lokalt nätverk och globalt nätverk.
Det lokala nätverket består av alla enheter som du har uppkopplad till modemet. Det lokala nätverket består då av enheterna du har hemma.
Det globala nätverket består av miljontals olika datorer som är sammankopplade runtom i världen, och det är genom den här nätverket du får Internet.
En router är en liten låda med antenner som gör att du får trådlöst nätverk hemma. Genom routern kan du ändra namn och lösenord på nätverket. Du kan även ställa in en så kallad föräldrakontroll för att kunna hålla koll på hur dina barn surfar och blockera sidor du tycker är olämpliga. Under de senaste åren har routern utvecklats, både inom säkerhet och signalstyrka.
Bärande betongväggar, som oftast är armerade, kan ibland göra att WiFi-signalen blir nästan obefintlig. Detsamma gäller om router står i källarplan och man önskar ha WiFi-täckning på flera våningsplan.
I de fallen kan man behöva ett mesh-nätverk och kanske även kabeldragning för att tillse en bra uppkoppling.
Mesh, repeaters och accesspunkter är alla olika sätt att förlänga räckvidden och/eller signalstyrkan på ditt nätverk. På så sätt har du bästa möjliga täckning i alla rum i lägenheten eller huset.
Med ett mesh-nätverk förbättras hastigheten och räckvidden då flera små "noder" placeras ut i ditt hem och bildar ett stort nätverk av routrar. De kommunicerar med varandra, vilket gör att din enhet sömlöst välja den bästa routern beroende på var du är. Mesh-nätverk gör att du kan ha samma WiFi-namn och lösenord överallt i bostaden
En accesspunkt är egentligen bara en till antenn som skickar ut WiFi-signalen. Den är trådbunden och kopplas in i routern. Är man ett fan av kabeldragning är accespunkter ett bra alternativ för att enkelt förbättra WiFi-täckningen.
Om du hellre slipper kablar är en repeater ett bra val. Det är i princip en trådlös accespunkt som tar emot och skickar vidare trådlösa signaler. Det viktigaste med repeaters är att placera den på en optimal plats - ungefär mittemellan där du ska använda ditt WiFi och routern.
Läs mer om skillnaden mellan repeater och accesspunkter här.
I många moderna routrar så finns det två olika “band”, som kallas för dualband; n på 2.4GHz och den andra på 5GHz. Skillnaden är att 2.4GHz bandet inte är lika snabbt som 5GHz, men det penetrerar väggar och täcker en större volym. 5GHz bandet har högre hastighet men täcker inte en lika stor volym som 2.4GHz. En rekommendation är att ha alla enheter som streamar eller liknande, uppkopplade till 5GHz bandet, för bästa möjliga upplevelse.
Sedan 2016 har vi på TechBuddy varit Sveriges go-to för teknisk support, och nu är vi ett av de ledande företagen i Europa. Tack vare vårt community med tekniker kan vi erbjuda kunder i hela Sverige support på dator, internet, TV och mycket mer.
Läs mer om TechBuddy.