Vad är cookies? Allt du behöver veta

September 1, 2021
Vad är cookies

Vad är cookies, eller "kakor" som det också kallas, egentligen? Är de farliga, och i vilken mån ska man undvika dem? I det här inlägget går vi igenom vad cookies är, varför de finns och vilka du bör undvika.

Vad är cookies?

Cookies, som ibland också kallas för "webbläsarcookies" eller "HTTP-cookies", är som små informationspaket som lagras på din dator. Varje gång du besöker en webbplats läggs mer information till i paketet, och varje gång du besöker webbplatsen igen läser webbplatsen denna information för att anpassa din upplevelse.

När du till exempel loggar in på en webbplats kan en cookie komma ihåg dina inloggningsuppgifter. Det innebär att du inte behöver skriva in den varje gång du loggar in på webbplatsen.

När du handlar på nätet håller cookies också reda på vilka varor som finns i din varukorg. Utan cookies skulle alla dina varor försvinna varje gång du klickar dig vidare till en annan sida.


Är alla cookies dåliga?

Generellt sett, nej. Det gör det oftast mycket bekvämare för dig att surfa runt på internet. Men, eftersom de har blivit extra sofistikerade, kan de nu skapa en mer detaljerad bild av din aktivitet på nätet, inklusive dina söktrender och intressen, utifrån de webbplatser du besöker. Och du kanske inte alltid är medveten om vem som har tillgång till denna detaljerade bild av dig.

Detta har lett till att EU har skapat den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), där det står att företag först måste få samtycke från användarna innan de använder cookies. Företag försöker vanligtvis få detta tillstånd, och följa GDPR-reglerna, genom så kallade "cookie banners".

Även om cookies inte kan överföra virus till din dator kan vissa typer av skadlig kod ibland vara förklädda som cookies - desto större anledning att ta reda på vilka olika typer av cookies det finns!

Vilka typer av cookies finns det?

Det finns många olika typer av cookies och olika sätt att kategorisera dem. Här förklarar vi de vanligaste typerna närmare:

Sessionscookies

Sessioncookies kallas även "tillfälliga cookies" och hjälper webbplatser att identifiera användare "vid dörren", och samla in information medan de surfar på webbplatsen. När webbplatsen stängs raderas cookien. Sessionscookies används vanligen vid inom e-handel - till exempel för att komma ihåg varor som lagrats i en kundvagn. Sessionscookies är alltid "förstapartscookies", vilket innebär att de skapas och används av den webbplats du besöker.


Permanenta cookies

Kakmonstrets dröm går i uppfyllelse - permanenta cookies stannar kvar länge. De skapas när du besöker en webbplats och, till skillnad från sessionscookies, finns de kvar efter att du har lämnat webbplatsen och behåller informationen för ditt nästa besök.

Ett vanligt användningsområde för permanenta cookies är inloggnings- och lösenordsuppgifter. Detta innebär att du inte behöver ange dina uppgifter på nytt varje gång du använder webbplatsen. De används också av webbplatsen för att få en bättre inblick i hur folk använder deras webbplats, vilket innebär att de kan optimera designen, layout och så vidare.

Den här typen av cookies är permanenta förstapartscookies. Men det finns också permanenta cookies från "tredje part" - och det är där det börjar bli kontroversiellt.


Tredjepartscookies

Tredjepartscookies skapas av andra webbplatser än den du besöker och spårar din aktivitet och använder uppgifterna för att anpassa innehållet till dig.

Tänk dig att du är på en webbplats med en Facebook-knapp för "Gilla". Denna knapp gör det möjligt för Facebook att spåra din aktivitet på webbplatsen. Har du någonsin undrat hur din sökning efter "Halloweenkostymer för hundar" har lett till en flod av annonser med hundar klädda som pumpor i ditt nyhetsflöde på Facebook? Allt beror på cookies från tredje part.

Tredjepartscookies används främst av annonsörer och analysföretag och är den typ som ger datorcookies dåligt rykte. Det faktum att ett för dig okänt företag övervakar dina rörelser på nätet är helt klart en anledning till oro.


Sällsynta cookies

Flash-cookies

Flash-cookies kallas ibland "supercookies" och är särskilt utformade för att fungera oberoende av din webbläsare. Istället för att spåra din användning av en webbplats specifikt spårade de din användning av Adobe Flash-applikationer. Gå till programmappen på din dator och kontrollera mappen Adobe Flash. Om du inte ser någon Flash-spelare är den inte installerad.

Även om du raderar alla cookies från din webbläsare kommer flashcookies fortfarande att hänga kvar. De kan till och med återskapa raderade webbläsarcookies - något som kallas "respawning". Detta leder till...


Zombie-cookies

Även om det kanske låter som något som du skulle servera på ett Halloweenkalas, är zombie-cookies faktiskt cookies som har återupplivats efter att de har raderats.

Precis som flashcookies är de här svåra att radera - se rubriken "Hur man raderar flashcookies och zombiecookies" nedan.


Vad ska du göra när bannern för att godkänna cookies dyker upp?

När du får upp bannern om att "Godkänna cookies" ska du inte bara ignorera den, stänga rutan eller, ännu värre, klicka på "acceptera allt". För att få rutan att försvinna finns det ett lika enkelt men mycket bättre sätt - ett sätt som faktiskt skyddar din integritet. Så nästa gång en banner för samtycke dyker upp, gör bara följande:

  1. Klicka på "cookie-inställningar" eller "cookie-alternativ".
  2. Välj sedan antingen "avvisa alla" eller helt enkelt "spara" (detta fungerar eftersom alla rutor utom inställningen "viktiga cookies" enligt GDPR-reglerna ska vara avmarkerade som standard).

Naturligtvis kan du också gå igenom varje cookieinställning mer i detalj för att anpassa vilka cookies du vill blockera eller tillåta.

Det var allt! Det handlar alltså bokstavligen om två musklick i stället för ett. Praktiskt taget ingen extra ansträngning, men det räddar din integritet.

Låt dig inte heller luras av formuleringen. Språket som används i dessa popup-rutor för samtycke till cookies är ofta medvetet vilseledande. Många webbplatser räknar med att folk bara klickar på acceptera eller inte gör något alls. Det beror på att de flesta gör just det - forskning visar att endast 0,5 % av människor öppnar cookieinställningarna. Var inte som de flesta!

Borde jag radera alla cookies?

Om du bör radera alla dina cookies beror på flera olika saker. Här är några för- och nackdelar med att radera dem:

Fördelar med att radera cookies

  • Det hjälper dig att återfå din integritet och skydda dina uppgifter från webbplatser. Du kommer att få se färre riktade annonser baserade på din användning på nätet.
  • Det skyddar din integritet från andra användare om du använder en delad dator.
  • Du kommer att kunna börja med ett "nytt blad" och ta kontroll över vilka cookies du vill acceptera.  

Nackdelar med att radera cookies

  • Din webbläsare kommer inte längre att komma ihåg dina favoritwebbplatser.
  • Du måste ange alla inloggningsuppgifter för alla dina konton på nytt.
  • Du kommer inte längre att se annonser som är relevanta för dig (en fördel för vissa, en nackdel för andra).

Så raderar du alla cookies

Det är ganska enkelt att radera cookies i webbläsaren Google Chrome.

Även om varje webbläsare har en annan process när det gäller att radera cookies är de flesta ganska okomplicerade och följer ett liknande tillvägagångssätt.

Det är hyfsat lätt att radera cookies från din webbläsare.

Ta reda på var cookie-inställningar finns i din webbläsare

Chrome: Gå till Inställningar eller inställningar > Integritet och säkerhet > Rensa webbläsardata.
Safari: Gå till Inställningar eller inställningar > Säkerhet > Ta bort alla webbplatsdata.
Internet Explorer: Gå till verktyg > Internetalternativ > Webbhistorik > Ta bort.
Firefox: Gå till Inställningar > Integritet och säkerhet > Rensa data.

Kontrollera cookies

Om du fortfarande vill behålla vissa användbara funktioner i cookies, som att hålla dig inloggad eller komma ihåg varor i din varukorg, kan du istället kryssa i rutan "blockera cookies från tredje part". Detta innebär att dina aktiviteter på olika webbplatser inte kommer att spåras. I vissa webbläsare, t.ex. Firefox, är cookies från tredje part blockerade som standard.

Du kan också kontrollera alternativ som att rensa cookies och webbplatsdata när du avslutar webbläsaren eller skicka en "Do not track request" (begäran om att inte spåra), vilket gör att du kan välja bort spårning av webbplatser, inklusive analystjänster, annonsnätverk och sociala plattformar.


Så raderar du flash-cookies och zombie-cookies

Just det, de där irriterande cookies som inte vill raderas. Medan alla andra cookies enkelt kan tas bort via dina webbläsarinställningar, måste flashcookies och zombiecookies tas bort via Adobe Website Storage Settings Manager. Tänk på att om du inte har Flash Player installerad behöver du inte oroa dig för flashcookies eller zombiecookies. Gå till programmappen på din dator och kontrollera mappen Adobe Flash. Om du inte ser någon Flashspelare är den inte installerad.

Du kan också förhindra att framtida flashcookies (och därmed zombiecookies) skapas. Gå till Adobe Global Storage Settings Manager. Om du har Flash installerat på din dator hittar du en panel för lagringsinställningar (den ser ut som en bild men är faktiskt interaktiv). Klicka på den andra fliken från vänster. Avmarkera sedan "tillåt innehåll från tredje part" och flytta reglaget helt till vänster.

Kommer det att finnas cookies i framtiden?

Medan lyckokakor ser ut att vara framtiden, kan det sluta med att datorcookies tillhör det förflutna.

De flesta webbläsare blockerar redan cookies från tredje part som standard, medan Google har lagt fram planer på att fasa ut stödet för cookies från tredje part i Chrome under de kommande två åren. Google håller också på att skapa ett projekt som kallas "Privacy Sandbox", vars syfte är att minimera de uppgifter som delas mellan webbplatser och annonsörer.

Men annonsmodellen på nätet är värd för mycket för att försvinna helt och hållet - år 2025 beräknas dess värde nå upp till hela 982,82 miljarder dollar. Därför vill Google möjliggöra det företaget kallar "intressebaserad reklam" på webben, som möjliggör annonsering utan att annonsörerna vet din identitet.

Googles stora plan, som kallas Federated Learning of Cohorts (FLoC), gör det möjligt för annonsörer att rikta in sig på specifika demografiska uppgifter - ålder, plats och så vidare - samtidigt som de låter användarna förbli anonyma. Istället för att riktas mot enskilda användare riktas användarna mot en "kohort", eller demografisk grupp.

Även om det kan tyckas vara en förbättring av den nuvarande modellen, finns det redan starka invändningar mot detta från många organisationer och människor runt om i världen. De viktigaste farhågorna som framförts är att FLoC faktiskt skulle ge användare och tillsynsmyndigheter mindre kontroll över dataskyddet och att det skulle öppna dörren för diskriminerande reklam. En sak är säker - internetekosystemet måste utvecklas för att möta våra ökande krav på integritet, samtidigt som vi säkerställer bästa möjliga användarupplevelse.

Det är en utveckling som säkerligen kommer att innebära slutet för det nuvarande systemet.

Behöver du hjälp med datorcookies? Kontakta TechBuddy idag och låt en Buddy konfigurera din dator och webbläsare, radera cookies och visa dig hur du hanterar dem.

Dela inlägget

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa nya blogginlägg, nyheter eller tips.

Tack!
Något gick snett. Testa igen!