Innan du ringer bredbandssupporten - pröva det här!

September 10, 2023
Problem med internet?

Trubbel med internetuppkopplingen? Vill du slippa att vänta i telefonkö?

I denna artikel har vi sammanställt de steg som bredbandssupport brukar be sina kunder att utföra, som du enkel kan göra innan du ringer supporten. I vissa fall löser dessa steg problemet helt, i andra fall blir det i alla fall ett steg närmare en lösning. Vi har valt att hålla det enkelt i artikeln, och den är anpassad så att man inte ska behöva ha några större tekniska kunskaper. När vi använder begreppet bredband avser det all slags internetuppkoppling (som till exempel via fiber, telefonjacket, eller kabel-tv-nät).

Det finns visserligen flera sätt att kontrollera sin uppkoppling på och det finns många andra problem, som bruten uppkoppling och låg hastighet. Men dessa är de grundläggande stegen som supporten troligtvis kommer be dig pröva, och de är värda att ge ett försök. Sedan kan supporten hos din bredbandsleverantör eller vi på TechBuddy hjälpa dig med resten.

Starta om

Börja med att testa att starta om. Detta är ett gammalt och beprövat knep som löser många tekniska problem. Metoden är ofta effektiv, så hoppa inte över detta steg - det skadar inte att pröva.

Driftinformation

Om internetuppkopplingen har slutat fungera på alla enheter (datorer, surfplattor och mobiler) kan det vara bra att kika om din bredbandsleverantör (som exempelvis Telia, Comhem och Bredbandsbolaget) har driftavbrott. Det förutsätter förstås att du kan komma ut på nätet via din mobil genom mobildata från din mobiloperatör. Om du är osäker på vilken leverantör du har, titta på dina fakturor och se om bredbandstjänst står med på någon av dem.

Driftinformation hittar man vanligtvis på leverantörens hemsida under fliken ”Kundservice”. Där kan man se vart det är avbrott eller störningar för tillfället. Vissa leverantörer har en funktion så att man kan söka på sin specifika adress. Är det ett avbrott brukar den beräknade avhjälpningstiden stå med.

Information om ett avbrott hos en leverantör och beräknad åtgärdstid. Driftinformation finner man ofta under Kundservice på leverantörens hemsida.

Dra ut strömmen

Stäng av och dra sedan ut strömkabeln. Även detta är en klassiker. Varför är detta ett bra knep? Enkelt uttryckt behöver teknik ibland få släppa information som den inte får rätt på. Att apparaten får vara strömlös en stund gör att systemet i den förhoppningsvis kan återhämta sig och får ordning på informationen när strömmen kommer tillbaka. Det är bra om man låter det vara strömlöst i minst 20 sekunder, men gärna ett par minuter.

Vilka apparater som behöver kopplas ur beror på hur många enheter som är kopplade till varandra. Vanligtvis har man ett modem från internetleverantören, som tar emot internet in i lägenheten/huset. I modemet finns oftast en router som gör att internet-signalen fördelas till de olika enheterna som vill koppla upp sig mot internet, som till exempel dator, skrivare och surfplattor. Routern kan fördela internet-signalen både via kabel eller trådlöst.

Exempel på ett modem med inbyggd router. Låt modemet stå luftigt, och på en plats som gör att den trådlösa räckvidden inte blir hindrad. Här står den uppe i en hylla mitt i bostaden.


Starta i rätt ordning

En tumregel är att stänga av alla apparaterna, och sedan dra ut strömmen till dem. Vänta några minuter. Börja sedan med att koppla i strömkabeln till modemet. Har du en separat router, vänta ytterligare någon minut innan du kopplar tillbaka strömmen till den. Till en början brukar lamporna blinka. När lamporna slutar blinka är det dags att sätta på datorn igen och försöka koppla upp mobil, surfplatta eller andra enheter som kräver internetuppkoppling (som högtalare och smart hem-teknik). Enkelt uttryck startas de då i en logisk kedja och internetuppkopplingen sker steg för steg. Många apparater nu för tiden är så pass smarta att de löser den logiska kedjan själva, men det rekommenderas fortfarande att starta dem etappvis, för säkerhets skull.

Uteslutningsmetoden

Fortfarande inget internet? Har du några andra tjänster från samma leverantör, som till exempel TV eller telefoni? Fungerar dem? Om inte, fungerar det hos grannarna? Det kan ta emot lite att ringa på hos grannen, men det kan vara värt ett försök. När det gäller internetuppkoppling kan leverantören i många fall se om de har kontakt med andra modem i området.

Ibland händer det att grannar renoverar och råkar klippa en kabel, eller att det är arbete ute på vägen och de råkar gräva av något. I de lägena är det bäst att ringa bredbandsleverantören på en gång eftersom det kräver stora åtgärder för att laga. Det brukar kallas signalfel.


Uppkopplingen fungerar bara på vissa enheter

Fungerar internet på exempelvis på ena datorn, men inte på den andra? Eller fungerar det på andra enheter, men kanske inte på mobilen eller surfplattan? Det kan lösas på olika sätt beroende på vilken enhet det handlar om:

Mobilen eller surfplattan har ingen uppkoppling:

Gå till Inställningar och kontrollera att Flygplansläge inte är aktiverat. Kolla också om WiFi är påslaget. Om det är det bör du se ett nätverksnamn. Det namnet motsvarar namnet som finns på routerns klistermärke, där man också finner lösenordet för WiFi (såvida man inte döpt om det till ett eget namn och ändrat lösenordet).

Datorn har ingen uppkoppling:

Kolla efter WiFi-symbolen.

  • Om du har en Mac finns WiFi symbolen oftast längst uppe till höger, nära klockan. Där kan man lättast se om WiFi är igång, och vilket nätverksnamn den är uppkopplad mot. Om du har en Windows (PC) dator brukar WiFi symbolen finnas på höger sida nere på Start-menyraden, intill klockan. Ibland finns där en symbol i form av en uppåtpil. Trycker man på den kommer en ruta upp med många symboler på (oftast program som alltid körs i bakgrunden), och bland dem brukar WiFi symbolen i så fall finnas. Kontrollera att den är igång och uppkopplad mot ditt nätverksnamn.
  • Om du har en stationär dator är den troligtvis ansluten till routern via en nätverkskabel. Om så är fallet bör du kontrollera att den sitter bra i bägge ändar. I routern brukar nätverkskabeln sitta på ingångar som heter LAN1, 2, 3, 4. Om nätverkskabeln till exempel sitter i LAN1, bör lampan för LAN1 på routern framsida lysa. Därefter bör du kontrollera datorns nätverkskabel. Det finns ofta en lampa intill nätverkskabeln, är den släckt bör du pröva att byta nätverkskabeln.
Wi-Fi symbol
WiFi-symbol

Kika på hur det lyser på modemet

Modemet (som oftast har en inbyggd router) har flera lampor som indikerar olika funktioner. I många fall finns det en knapp för att aktivera WiFi. Titta på modemet om den lyser eller inte. Symbolen för om modemet är anslutet till internet eller ej brukar vara i form av en jordglob. Lyser inte jordgloben, eller blinkar, betyder det att routern inte har tillgång till internet.

Det knepiga är att det ändå kan se ut som att man är uppkopplad, för routern gör fortfarande sitt jobb med att dela ut signalen till dina enheter och kommunicera med dem, men  signalen innehåller nödvändigtvis inte internet. Det är lite som en stad som är avskuren från omvärlden.

Exempel på hur det kan lysa på ett modem med inbyggd router. I detta fall är bara WiFi igång. Men som man ser på uppåt- och nedåtpilen så går ingen information varken in eller ut. Det finns inte heller någon anslutning till internet då jordglobssymbolen är släckt.

När du ringer supporten

Beskriv felet, och berätta därefter exakt vad du har prövat. Exempelvis: ”Hej. Jag har ingen internetuppkoppling sedan imorse. Det jag har prövat är att ha modemet med inbyggd router (märke och modell) strömlöst 5 minuter. Därefter startade jag modemet, och efter någon minut även de andra enheterna. Det hjälpte inte. Min TV-tjänst fungerar, och de fungerar hos grannarna. Vill du att jag beskriver hur lamporna på modemet lyser, eller blinkar?”

Dessa steg brukar spara tid, och i en del fall lösa problemet. Personen du pratar med på supporten kommer säkerligen uppskatta att du prövat saker i förväg, och få ett proffsigt intrycket av dig - och det sitter ju aldrig helt fel.

Ta hjälp av TechBuddy

Givetvis är du alltid välkommen att kontakta oss på TechBuddy. Vi har kunniga tekniker i hela Sverige som gärna hjälper dig, i ditt hem eller på distans. Boka en tekniker här.

Dela inlägget

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa nya blogginlägg, nyheter eller tips.

Tack!
Något gick snett. Testa igen!